آيين نامه ي کارگروههای علمي ـ فرهنگي دفتر هم اندیشی استادان ونخبگان دانشگاه علوم پزشکی ایلام


اگر ما بتوانيم گردهمائي هائی عمومي از اساتيد، محققين و پژوهشگران در طول سال داشته باشيم و كساني از خود اين جمع به عنوان سخنران دعوت بشوند و در آن گردهمائي ها، مسائل مورد نظرشان را بيان كنند؛ اين كمك مي كند به تصميم سازي؛ هم در دولت، هم در مجلس شوراي اسلامي، هم در مجمع تشخيص مصلحت، هم در مراتب تصميم گيري در دستگاه هاي اجرائي و دولتي مثل وزارتخانه ها وغيره.بيانات رهبر انقلاب در ديدار استادان دانشگاه ها 3/7/87رهنمود حکیمانه ی رهبر معظم انقلاب مبنی بر بهره‌گیری از ظرفیت‌های علمی، کارشناسی و دیدگاه‌های تخصصی استادان دانشگاه‌ها در تصمیم‌ سازي براي  ارکان مختلف مدیریت کشور، ضرورت برگزاری نشست‌های هم اندیشی استادان را که سابقه‌ای چند ساله دارد مضاعف ساخته است. از بركات و نتایج هم انديشي استادان با توجه به نگاه تخصصی و کارشناسی استادان و فرهيختگان دانشگاهي، تسهيل در امر تصميم سازي و تصميم گيري عقلائي، علمي و منطقي بر مبناي خرد جمعي است. مرکز هم اندیشی به دنبال شناسائي نيازها، چالش ها و همچنين جستجو براي ارائه راهكارهاي علمي و عملياتي جهت پاسخ به نیازهای روز کشور در عرصه‌های مختلف برنامه‌ریزی و مدیریت است. كه اين امر خود موجب جريان سازي علمي و پژوهشي در سطح جامعه ی دانشگاهي و به تبع آن، عرصه ی اجتماعي خواهد شد.
بر اساس منویات مقام معظم رهبری و مصوبه ی رسمی مرکز هم اندیشی استادان و نخبگان دانشگاهی و مراکز آموزش عالی کشور و تصویب شورای عالی انقلاب فرهنگی مبنی بر الحاق دفتر هم اندیشی از نظر ساختاری به دانشگاه و نیز تصویب اساسنامه ی ارتقاء علمی اساتید در سه بعد فرهنگی_ دینی، پژوهشی و آموزشی، بر اساس تصویب شورای هم اندیشی و تفاهم نامه ی فی مابین دفتر هم اندیشی و معاونت محترم آموزشی و پژوهشی، ارائه و ارزیابی امور فرهنگی اساتید به دفتر هم اندیشی واگذار گردیده است. به همین خاطر، ضروری است که هر یک از اساتید و اعضای محترم علمی، اعم از پیمانی، قراردادی، آزمایشی و رسمی، نسبت به عضویت در فعالیت ها و کارگروههای تخصصی این دفتر و نیز سایر برنامه های پیشنهادی و اجرایی، اقدام نمایند.
هرگونه صدور گواهی مبنی بر اعلام وضعیت فرهنگی و رتبه ی اساتید از این دفتر به واحدهای ارتقاء دانشگاه، بر اساس میزان مشارکت و احراز رتبه ای است که بر مبنای حضور فعال خود احراز نموده است. لازم به ذکر است، بر اساس معیارهای ارزیابی مسایل فرهنگی این دفتر، رتبه و نمره ی هر فرد عضو دفتر، در هر آن قابل ارائه می باشد و امتیاز فرهنگی ارتقاء علمی، تبدیل وضعیت، استاد نمونه و ......، همگی از سوی این دفتر صادر خواهد شد. انتظار می رود اساتید محترم با شرکت در کارگروههای تخصصی و حضور فعال در آنها، هم بر وزانت فرهنگی دانشگاه بیفزایند و هم جایگاه فرهنگی ومعنوی خود را تثبیت و ارتقاء بخشند و هم این دفتر را در راستای تحقق رسالت های فرهنگی با ارائه ی ایده های نوین، قابل تحقق و کاربردی یاری نمایند.
لازم به ذکر است که هر یک از اساتید می توانند حداکثر در دو کارگروه تخصصی بنا به تخصص، تمایل و توان علمی خود شرکت نمایند. ولی استثنائا همگی می توانند در هیئت کوهنوردی ( زیر نظر کارگروه سلامت)، شرکت نمایند. 
                                                     

 

 

 

عناوين کارگروه هاي فرهنگی- علمی دفتر هم اندیشی دانشگاه علوم پزشکی ایلام:


1- کارگروه فرهنگی                                             2- کارگروه ارتقاء معرفت دینی

3- کارگروه سیاسی_ اجتماعی                              4- کارگروه اخلاق حرفه ای

5- کارگروه سلامت                                             6- کارگروه توسعه ی علمی و مطالعات راهبردی

(جهت مشاهده ي صفحه ي كارگروهها بر روي كارگروه مورد نظر در بالا كليك كنيد) 

 

             

شرایط عمومی:
1-   آشنايي با چالش ها و معضلات كشور در حوزه ی تخصص مرتبط.
2- شناخت نيازهاي حال و آينده.
 3-   ارائه ی راهكارهاي علمي و عملياتي.
رسالت و شرح وظایف کارگروههای فرهنگی _ علمی:
1- کارگروه فرهنگی:
الف- ارائه ی ایده های بدیع در حوزه ی فرهنگ، جهت تقویت بنیه ی فرهنگی استادان.
ب- آسیب شناسی مسائل فرهنگی حوزه ی استادان و ارائه ی نقدهای منصفانه و علمی.
ج- پیشنهاد برنامه های فرهنگی جهت اجرا در سطح دانشگاه بر اساس نیاز استادان و رویکرد فرهنگی.
د- برگزاری کرسی های نقد و نظریه پردازی در حوزه ی مسائل فرهنگی.
ه- نقد کتاب، مقاله و هرگونه تولید فرهنگی در سطح دانشگاه واستادان.

2- کارگروه ارتقاء معرفت دینی:
الف- نیازشناسی فعالیت های دینی استادان.
ب- برگزاری نشست های علمی در حوزه های دین شناسی، معرفت شناسی دینی، علم و دین و بهداشت روانی.....
ج- ارائه ی برنامه یا برنامه های مستمر در حوزه ی معنویت اسلامی( تفسیر قرآن، نهج البلاغه، دعا و......).
د- ارائه ی شاخص های ارزیابی فعالیت های دینی و معنوی.
ه- ارائه ی راهبرد تفکر شیعی در فرهنگ دانشگاهی و تلاش برای اسلامی شدن دانشگاه.
                                                                         
3- کارگروه سیاسی_ اجتماعی:
الف- تبیین و تحلیل مسائل سیاسی و اجتماعی روز.
ب- تولید علم در حوزه ی انقلاب اسلامی و نظام جهانی.
ج- تبیین و تقویت مبانی اصل ولایت فقیه و مردم سالاری دینی، متناسب با نیاز استادان.
د- شناسایی نحله ها و فرقه های انحرافی و نقد علمی آنها بر اساس معیارهای علمی- اسلامی.
ه- برگزاری نشست هایی در حوزه ی مسائل سیاسی جهت تقویت شعور سیاسی استادان.
و- آسیب شناسی انقلاب اسلامی بر مبنای منشور فکری حضرت امام و مقام معظم رهبری.
ز- ارائه ی راهکارهایی جهت حل مشکلات جامعه به وسیله ی تدوین نظام نامه ی اجتماعی.

4- کارگروه اخلاق حرفه ای:
الف- تدوین اساسنامه ی اخلاق پزشکی و پرستاری بر مبنای اخلاق و اعتقادات اسلامی.
ب- برگزاری نشست و همایش های علمی در حوزه ی اخلاق حرفه ای در اسلام.
ج- نظارت بر ارائه ی دروس اخلاق حرفه ای در دانشگاه هم از نظر محتوا و هم از نظرتأمین استاد با مهارت.
د- تلاش برای تحقق آموزه های دینی در حوزه ی اخلاق حرفه ای در عرصه ی اجتماعی و محیط زیست.
ه- انجام پژوهشهای تطبیقی در این حوزه چه در قالب پایان نامه ی دانشجویی و چه به صورت طرح تحقیقی.
و- ارائه ی معیارهای اسلامی اخلاق در پژوهش و رعایت کرامت انسان در تحقیقات مرتبط با او.

5- کارگروه سلامت:
الف- تلاش در راستای تولید علم در حوزه ی سلامت، بر اساس آموزه های دینی.
ب- تعمیم مفهوم سلامت به حوزه های متنوع رفتار اجتماعی مانند: سلامت اداری، سلامت ارتباطات، جامعه ی سالم و.....
ج- ارائه ی شاخصه های سلامت بر مبنای اصول علمی و آموزه های دینی.
د- تعریف و ارائه ی ویژگیهای فرد و جامعه ی سالم به عنوان منشور بهداشت روانی و جسمانی.
ه- تولید علم در عرصه ی روان شناسی دینی، انسان هنجار، علم و معنویت و......
و- برگزاری کرسی های نقد و نظریه پردازی با حضور نخبگان حوزه و دانشگاه در تحقیقات بین رشته ای مانند: پزشکی اسلامی.
ز- برنامه ریزی و هماهنگی برای راه اندازی هیئت کوهنوردی استادان.

6- کارگروه توسعه ی علمی ومطالعات راهبردی:
الف- تشکیل کارگروه ویژه ی برنامه ی استراتژیک فرهنگی دانشگاه( طرح راه فرهنگی).
ب- ارائه ی پیشنهادات علمی در حوزه ی مدیریت فرهنگی و راهبرد علوی.
ج- ارائه ی مختصات فرهنگی دانشگاه اسلامی بر مبنای تفکر دولت نبوی.
د- استراتژی مدیریت علمی بر مبنای اصل ولایت فقیه.                                                                
ه- ارائه ی مولفه ها و اصول مهندسی فرهنگی متناسب با نیاز استادان.
و- برگزاری جشنواره ی تجلیل از ایده ها و صاحب نظران برتر در عرصه ی مطالعات راهبردی.

توجه: فعالیت های علمی کارگروههای فوق به صورت تخصصی یا با هماهنگی و همفکری مسئول کارگروه و در راستای اهداف هم اندیشی و هماهنگ با سیاست های راهبردی این دفتر می باشد.

جستجو